June 20, 2017 in Organisatieontwikkeling

Reorganiseren: worden wie je als organisatie wil zijn

Reorganisatie: durf de diepte in

Durf de diepte in te gaan

Hoe mooi zou het zijn om een reorganisatie als kans te zien, in plaats van als noodzakelijk kwaad? Veel mensen denken bij een reorganisatie vaak aan spanning en onzekerheid. Logisch, maar niet altijd terecht! Wanneer jij of jouw organisatie besluit om te fuseren of te reorganiseren, kun je deze aanleiding beter gebruiken om wezenlijke veranderingen door te voeren. Door het oude te eren en opnieuw te verbinden, kan een reorganisatie de weg vrij maken om processen beter te organiseren.

Updates?

Blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen.

Een reorganisatie is meer dan een papieren werkelijkheid

Bij een reorganisatie of fusie komt ontzettend veel kijken. Afhankelijk van de omvang van het bedrijf, heb je te maken met:

  • locaties of vestigingen die verdwijnen of samensmelten;
  • nieuw samen te stellen afdelingen;
  • wisselingen van functies en specialismen;
  • nieuwe leidinggevenden, teams en collega’s.

Balans zoeken bij reorganisatie of fusie

Eigenlijk heeft iedereen na een reorganisatie een nieuwe werkplek. Deze veranderingen moeten letterlijk en figuurlijk weer in nieuwe banen worden geleid.

Ik geloof dat het van essentieel belang is om het menselijke aspect van reorganiseren te verbinden met het technische proces. Een fusie voor elkaar krijgen is namelijk een ontzettend complex proces!

Hierbij komen enorm veel technische en formele zaken om de hoek kijken die geregeld moeten worden. Bij al deze zaken heb je te maken met juridische kaders, wet- en regelgeving en minimale eisen. Het is prettig wanneer een organisatie dat goed op orde heeft. Reorganiseren op papier is echter nooit het enige doel. Op papier herverdelen is één, maar dat zegt nog niet zoveel over de werkelijke praktijk. Hoe komen alle betrokkenen in beweging? Hoe word je een nieuw geheel? Hoe kun je de nieuwe identiteit van je organisatie weer versterken? Hoe zorg je dat iedereen rust vindt op zijn nieuwe plek? Het is zaak om goede gesprekken te voeren en aandacht te hebben voor alle betrokkenen. En dat wordt nogal eens vergeten.

Onbewuste patronen in kaart brengen

Het totale proces van een reorganisatie kent verschillende fases. Wanneer ik een reorganisatie begeleid als adviseur of sparringpartner, probeer ik continu de balans met de organisatie af te stemmen. Er zijn allerlei balansen die belangrijk zijn om te bewaken. Denk aan:

  • proces versus de inhoud;
  • wensen versus realiteit;
  • het verleden ten opzichte van het bieden van perspectief;
  • technische kant versus het betrekken van de medewerkers;
  • communicatie, HR, financiën en logistiek.

Ik bied overzicht in de sterke punten van de organisatie en in zaken die makkelijk over het hoofd gezien worden. In samenwerking met de organisatie kijk ik welke zaken zij zelf kunnen bewaken en waar wij kunnen ondersteunen. Dat is wat voor mij reorganiseren zo mooi maakt: het is alleen mogelijk als echt iedereen mee doet. Je hebt alle leidinggevenden en medewerkers nodig, alle kwaliteiten en berekeningen aan de harde kant en alle gevoelens en emoties aan de zachte kant.

De bedrijfscultuur centraal zetten

Die zachte kant, dat noemen veel mensen cultuur. Cultuur kun je het makkelijkst tastbaar maken door het te hebben over attitude en gedrag. In een reorganisatie is het van belang om mensen voor te bereiden op hun nieuwe plek, afscheid te laten nemen van hun huidige plek en te laten kennismaken met nieuwe teamleden. Ook is dit het moment voor teamvormings- en scholingsactiviteiten. Hoe geven we iedereen een plek? Waar liggen kwaliteiten? Aan mij de taak om (een deel van) zo’n proces te faciliteren, bewaken, aan te jagen en te zien waar uitdagingen liggen. Veel organisaties onderschatten het proces van afscheid nemen van het oude en de verbinding leggen met het nieuwe. Terwijl het essentieel is om daar veel aandacht aan te besteden.

Nieuwe koers uitstippelen

Als je een reorganisatie als middel ziet om te komen waar je wil zijn, dan kan dit een heel leuk proces zijn. Als je dit proces maar goed faciliteert, het met elkaar aangaat en niet bang bent voor weerstand of hoe het proces gaat verlopen. Als de reorganisatie eenmaal gaat plaatsvinden, waarom deze dan niet gebruiken om er beter uit te komen? Ik denk dat veel organisaties daar wel een spiegel bij kunnen gebruiken om niet alleen scherp te blijven, maar ook om de eigen valkuilen te zien.

Durf de diepte in

Overal geldt: hoe kun je samen de diepgang en de bedoeling vinden en deze bewaken bij een reorganisatie? Hoe geef je mensen en hun kwaliteiten een plek? Welke diversiteit is er mogelijk in eenheid? Wij helpen organisaties om dát proces te faciliteren, vanaf verschillende momenten in het proces.

Ga je met ons de uitdaging aan? Of wil je meer informatie? Neem dan contact via e-mail of 020 770 4043.

Meer weten?
Afspraak maken?

Danaë B.V. John M. Keynesplein 12-46 1066 EP Amsterdam